Click for the English version

Pilot Officer Andrew James Newell Scott

2e Piloot

* 30 december 1921  Mataura, Nieuw Zeeland

†  3 februari 1943 Elst UT

Zoon van William Lorimer Scott en Marian Phebe Scott

Servicenr. NZ414685

Andrew James Newell Scott werd geboren op 30 december 1921 in Mataura, Nieuw Zeeland. Hij ging achtereenvolgens naar de "Mataura Public School", "Gore High School" en de "Southland Technical High School". Na zijn opleiding werkte hij op de boerderij van zijn vader. Hij speelde rugby bij de "Mataura Football Club" en was lid van de "Birchwood Hunt Club" en de "Eastern Southland Hunt Club". Van 1935 tot 1938 was hij lid van de "School Cadets", een organisatie waar ze een militaire basis training kregen In juni 1940 meldde hij zich aan bij de New Zealand Air Force voor een "non-flying" functie omdat hij daar de benodigde kwalificaties voor had maar werd afgewezen omdat er al voldoende aanmeldingen waren. Bij de afwijzingsbrief, gedateerd 12 juli 1940, was een aanmeldingsformulier gevoegd voor een "flying" functie.

 

Klik op een afbeelding voor een vergroting

 

 

Op 18 juli 1940 ondertekende Andrew dat aanmeldingsformulier, de volgende dag zetten zijn ouders hun handtekening, hij was nog geen 21 jaar

 

 

 

Zijn eerste keus was de opleiding tot piloot.

Op 17 augustus begon zijn opleiding bij de "Initial Training Wing" in Levin, ook wel "Ground Training School" genoemd. 

 

 

 

 

Klik op een afbeelding voor een vergroting.

Na voltooiing van deze basiscursus volgde op 29 september de No.1 Flying Training School in Taieri bij Dunedin. Daar kreeg hij zijn eerste vlieglessen op de D.H.82, beter bekend als de Tiger Moth.

 

 

Op 5 november 1941 werd deze opleiding voltooid. Op de afbeelding links zijn "rapport". 

 

 

 

 

Klik op een afbeelding voor een vergroting.

Op 17 november 1941 vertrok het S.S. Monterey uit Auckland met aan boord vele militairen, ook Andrew Scott. De bestemming was San Francisco.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.

 

 

 Een deel van de passagierslijst, in rood omlijnd de gegevens van Andrew Scott. 

Opmerkelijk dat ook Douglas Robert Bannerman onder de passagiers van deze reis was, zie de afbeelding links. Bannerman kwam om het leven bij de crash van Lancaster W4191 op 21 december 1942 in Elst UT. Klik op de button hier onder voor meer opmerkelijke overeenkomsten.

 

Op 1 december 1941 kwam het S.S. Monterey aan in San Francisco na een zeereis van 14 dagen en 10.500 km.

 

Daarna volgde nog een reis van 3.000 kilometer over land naar Saskatoon,Saskatchewan, Canada. Zoals te zien op de passagierslijst via de grensovergang Blaine in het noordwesten van de Verenigde Staten. 

Klik op een afbeelding voor een vergroting.

Op 5 december 1941 kwam Andrew Scott aan bij de No. 4 Service Flying Training School in Saskatoon, Saskatchewan, Canada. Hier kreeg hij les op tweemotorige vliegtuigen, in dit geval de Cessna Crane.

Op 30 december 1941 was Andrew betrokken bij een vliegincident zoals te zien op de afbeelding van het Operations Record Book van No. 4 Service Flying Training School. Het landingsgestel weigerde en er werd een buiklanding gemaakt. Gelukkig bleven Andrew en de instructeur ongedeerd. Andrew's naam is niet correct genoteerd, zijn service nummer wel.

 

 

 

Klik op een afbeelding voor een vergroting.

 

Andrew Scott in de cockpit van een Cessna Crane.

 

Op 27 maart 1942 was deze opleiding afgerond en kreeg hij zijn "Flying Badge". Op de afbeelding links zijn "rapport".

Een groepsfoto van Course 44. Andrew zit op de tweede rij van onder, de vierde van rechts.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.

Er volgde weer een lange reis. Eerst per trein van Saskatoon naar Halifax, Nova Scotia, ongeveer 4.300 km.

Daarna per schip naar Engeland, een reis van ongeveer 4.400 km. Het is (nog) niet duidelijk naar welke haven het schip ging. Mogelijk naar het Schotse Greenock of naar Liverpool.

Op 13 mei 1942 arriveerde Andrew in No.3 Personnel Reception Centre in Bournemouth aan de Engelse Zuidkust. Op de foto een van de vele hotels waar de uit Canada aangekomen militairen werden ondergebracht.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.

Er arriveerden op die 13e mei veel militairen in het No.3 Personnel Reception Centre zoals blijkt uit het Operations Record Book.

De volgende stap in zijn opleiding was de Airspeed Oxford. Op 23 juni 1942 werd hij overgeplaatst naar No.15 Advanced Flying Unit in Kirmington, Lincolnshire. Nu is dat de Humberside Airport. 

Op 25 augustus 1942 volgde de Vickers Wellington bommenwerper bij No.11 Operational Training Unit in Bassingbourn, Cambridgeshire. Hier werden ook de complete bemanningen voor de bommenwerpers opgeleid en samengesteld. Een bemanning moest als een hecht team samenwerken. Tijdens bombardementsvluchten waren ze op elkaar aangewezen om weer veilig terug te keren. De boordschutters bijvoorbeeld, vooral de staartschutter, moesten de piloot informeren over aanvallende vliegtuigen. Op de foto links 3 Wellingtons van No. 11 Operational Training Unit.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.

De volgende overplaatsing was op 1 november 1942 naar No. 1651 Conversion Unit in Waterbeach, ook in Cambridgeshire. Zonder operationele vluchten gemaakt te hebben met de Vickers Wellington werd de "Scott" bemanning daar omgeschoold op de Short Stirling bommenwerper. Links een Stirling van No.1651 Conversion Unit.

Op 20 december 1942 werd Andrew Scott bevorderd tot Pilot Officer. Het officiële bericht hiervan komt pas na dat hij gesneuveld is. Op de afbeelding links de vermelding in het Operations Record Book van februari 1943 gedateerd 13 februari 1943.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.

Op 13 januari 1943 werd Andrew ingedeeld bij No. 75 (NZ)Squadron Royal Air Force. Helaas is een vermelding daarvan vooralsnog niet te vinden in het Operations Record Book. Ook de namen van "zijn" crew zijn helaas niet te vinden. Op de afbeelding links zijn de overplaatsingen van Andrew naar de diverse eenheden te zien zoals hier boven beschreven. De opmerking "Discharged" heeft te maken met zijn bevordering tot Pilot Officer de volgende dag. Opmerkelijk dat deze aantekening pas na 4 februari 1943 geplaatst is. 

Het was gebruikelijk om nieuwe piloten toe te voegen aan een ervaren bemanning om ervaring op te doen voor vluchten boven vijandelijk gebied. Op 15 januari 1943 werd Andrew toegevoegd aan de bemanning van Stirling BK 619 voor een aanval op Lorient in Frankrijk, een belangrijke basis voor de Duitse U-boten. 

In het Operations Record Book is zijn naam niet vermeld maar in het logbook van Andrew Scott is het wel te vinden, zie "Stirling O 619"met als 1e piloot Pilot Officer Bettles.

Op 27 januari 1943 was de eerste operationele vlucht  van Andrew en zijn bemanning. "Gardening off Terschelling". Gardening, tuinieren, betekende het afwerpen van zeemijnen. Deze missie werd uitgevoerd door twee Stirlings. De "vegetables", groenten, werden op de juiste plaats geplant staat er beschreven. 

Klik op een afbeelding voor een vergroting.

 Op 3 februari 1943 werd Andrew toegevoegd aan de bemanning van Kenneth Blincoe voor een bombardementsvlucht naar Hamburg. Het werd hun laatste vlucht. Het Operations Record Book meldt: "Missing".

Overigens staat hier een fout in het Operations Record Book. Er staat R 9280 in plaats van R 9250. De Stirling R9280 was van 7 Squadron.

Dan volgt de onvermijdelijke melding in het Operations Record Book: "Posted Missing to No. 1 R.A.F. Depot (N.E) Uxbridge w.e.f. 4.2.43".

Op de afbeelding links de vermelding van Andrew Scott.

Alle acht bemanningsleden komen om het leven.

 

Klik op een afbeelding voor een vergroting.

Twee van de bemanning vallen in Elst UT, Desmond Hayward en Andrew Scott. Dat is te lezen in een brief van de Gemeente Rhenen aan het Militair Gezag in Utrecht.

Het is ook te vinden in een rapport van No. 2 Missing Research Enquiry Unit RAF van 18 maart 1946. Naar verluid is Andrew Scott nog wel behandeld door dokter Sander van Ommeren maar is kort daarna overleden.

 

Andrew Scott werd begraven op de begraafplaats Rusthof in Leusden.

Op meerdere plaatsen in Nieuw Zeeland wordt hij herdacht zoals te zien op onderstaande afbeeldingen.

 

Klik op een afbeelding voor een vergroting.

Ook op het gedenkteken in Elst UT is zijn naam vermeld.

Opdat wij niet vergeten.....

We will remember them.......

Maak jouw eigen website met JouwWeb