No. 75 (New Zealand) Squadron Royal Air Force

 

No.75 Squadron Royal Flying Corps werd opgericht in 1916. Het werd ontbonden in 1919. In het kader van de uitbreiding van de Royal Air Force werd het in 1937 opnieuw gevormd als No. 75 (Bomber) Squadron. De regering van Nieuw-Zeeland kocht 30 Vickers Wellington bommenwerpers en stuurde bemanningen naar Engeland als bijdrage aan de Britse oorlogsinspanningen. Op 4 april 1940 ontstond zo No.75 (New Zealand) Squadron Royal Air Force.

 

No. 75 Squadron Royal Flying Corps was formed in 1916. It was disbanded in 1919. As part of the expansion of the Royal Air Force, it was re-formed in 1937 as No. 75 (Bomber) Squadron. The New Zealand government bought 30 Vickers Wellington bombers and sent crews to England to contribute to the British war effort. On April 4, 1940, No. 75 (New Zealand) Squadron Royal Air Force was formed.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

Een Vickers Wellington Mk.1C van 75 Squadron op RAF Feltham in 1941. Vanaf maart 1940 werden operationele vluchten uitgevoerd. De laatste operationele vlucht van 75 Squadron met de Wellington was op 25 oktober 1942.

 

A Vickers Wellington Mk.1C of 75 Squadron at RAF Feltham in 1941. From March 1940 operational flights were carried out. The last operational flight of 75 Squadron with the Wellington was on October 25, 1942.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

In oktober 1942 begon de omscholing naar de Short Stirling.  De eerste Short Stirling werd op 16 oktober 1942 overgedragen aan het squadron. Voor de omscholing verhuisde het squadron van de basis Mildenhall naar Oakington. Vele trainingsvluchten werden gemaakt, ook met Stirling R9250.

 

Conversion to the Short Stirling began in October 1942. The first Short Stirling was handed over to the squadron on October 16, 1942. For the conversion the squadron moved from RAF Mildenhall  to RAF Oakington. Many training flights were made, many with Stirling R9250.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

De eerste operationele vlucht van 75 squadron met de Short Stirling vond plaats op 20 november 1942. Het squadron is inmiddels overgeplaatst naar Rowley Mile, Newmarket. Van daar vertrekken vier Stirlings voor een aanval op Turijn.

 

The first operational flight of 75 squadron with the Short Stirling took place on November 20, 1942. The squadron has since been transferred to Rowley Mile, Newmarket. From there, four Stirlings took off for a raid on Turin.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

Deze foto's geven een idee van de grootte van een Stirling. Op de linker foto zijn de geopende bommenluiken goed te zien. Op de rechter, ingekleurde, foto wordt een Stirling van No 1651 Heavy Conversion Unit voorzien van 250lbs bommen.

These photos give an idea of ​​the dimensions of a Stirling. The open bomb hatches are clearly visible on the left photo. On the right hand ,colored, photo a Stirling of No 1651 Heavy Conversion Unit is loaded with 250lbs bombs.

 

 

 

Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

In maart 1944 werden de Stirlings ingeruild voor Lancasters. Op de foto een Lancaster van 75 Squadron onderweg voor een aanval op Osterfeld op 22 februari 1945. De piloot was Ronald Wynn Russell. De foto komt uit zijn collectie. Rechts een deel uit het Operations Record Book van die dag.

 

In March 1944 the Stirlings were exchanged for Lancasters. On the left a Photo of a Lancaster of 75 Squadron en route for an attack on Osterfeld on February 22, 1945. Pilot was Ronald Wynn Russell. The photo comes from his collection. On the right photo a part of the Operations Record Book for that day.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

De laatste bombardementsvlucht van 75 Squadron was op 24 april 1945. Maar liefst 21 Lancasters van het squadron werden ingedeeld voor een aanval op het rangeerterrein van Bad Oldesloe in Noord-Duitsland.

 

The last bombing sorties of Squadron 75 were on April 24, 1945. As many as 21 Lancasters from the squadron were detailed for a daylight attack on the marshalling yards at Bad Oldesloe in Northern Germany.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

De foto hierboven is genomen op de Brasserskade in Delft. Burgers zwaaien naar Lancasters die in het kader van de Operatie Manna voedsel droppen voor de hongerende bevolking in West Nederland. Op 29 april 1945 werden 9 Lancasters ingedeeld voor voedseldroppings bij Delft, zie afbeelding rechts.

Op 30 april 1945 volgde een voedseldropping bij Rotterdam door 21 Lancasters.

 

The photo above was taken on the Brasserskade in Delft. Civilians wave to Lancasters which drop food for the starving population in the West of the Netherlands as part of Operation Manna. On April 29, 1945 9 Lancasters were detailed for food droppings near Delft, see the picture on the right.

On April 30, 1945 21 Lancasters were detailed for food droppings near Rotterdam.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

Van 1 tot en met 8 mei 1945 werden 96 vluchten met voedsel gemaakt naar Delft, Den Haag en Rotterdam. De laatste vlucht op 8 mei 1945 naar Rotterdam, zie de afbeelding hierboven.

From 1 to 8 May 1945, no less than 96 flights for food droppings were made to Delft, The Hague and Rotterdam. The last flight was on May 8, 1945 to Rotterdam, see the image above.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

Daarna werden nog vele repatriërings vluchten gemaakt. Zie de afbeeldingen van het Operations Record Book hierboven. Krijgsgevangenen van Frankrijk naar Engeland, er konden maar liefst 24 man mee in een Lancaster! Ook werden vluchtelingen teruggebracht naar België. Dan gingen er maar 10 personen mee. Op één vlucht was er zelfs een baby van twee maanden oud. 

After that many repatriation flights were made. See the images of theOperations Record Book above. Prisoners of war from France to England, no less than 24 men were carried in a Lancaster! Refugees were also flown back to Belgium. Then only 10 people were carried. On one flight there was a two-month-old baby on board. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb