Short Stirling R9250

 

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Stirling R9250 werd gebouwd door Short Brothers in Swindon en op 02-11-1942 overgedragen aan 75 Squadron zoals blijkt uit het Operations Record Book en formulier 78, "Aircraft Movement Card".

Het squadron was sinds half oktober 1942 bezig met de omschakeling van de Vickers Wellington naar de Short Stirling. De eerste Short Stirling werd op 16 oktober 1942 overgedragen aan het squadron. Voor de omscholing verhuisde het squadron van de basis Mildenhall naar Oakington. Vele trainingsvluchten werden gemaakt, ook met Stirling R9250.

 

Click an image to enlarge.

Stirling R9250 was built by Short Brothers in Swindon and delivered to 75 Squadron on November 2, 1942,  as stated in the Operations Record Book and Form 78, Aircraft Movement Card.

The squadron was converting from the Vickers Wellington to the Short Stirling since mid-October 1942. The first Short Stirling was delivered to the squadron on October 16, 1942. For the coversion the squadron moved from RAF Mildenhall to RAF Oakington. Many training flights were made, quite a few with Stirling R9250

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

De eerste operationele vlucht van Stirling R9250 vond plaats op 9 december 1942. In totaal 227 bommenwerpers werden ingedeeld voor een aanval op Turijn waarvan 5 Stirlings van 75 Squadron. Een afstand van bijna 1000 km in een rechte lijn. De vlucht duurde dan ook ongeveer 8 uren.

 

Click an image to enlarge.

The first operational flight of Stirling R9250 was on December 9, 1942. 227 Bombers were detailed to attack Turin, including 5 Stirlings of 75 Squadron. The distance to Turin about 1000 kms in a straight line. The flight took about 8.50 hours.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

De tweede operationele vlucht van Stirling R9250 was op 16 december 1942: 

Mijnen leggen voor de kust van Bordeaux, Frankrijk.

Vluchtduur: 7.30 u.

Click an image to enlarge.

The second operational flight of Stirling R9250 was on December 16, 1942. 

"Gardening off Bordeaux", France.

Flight time: 7.30 hrs.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Derde operationele vlucht van Stirling R9250 17 december 1942: 

Bombardement op een autofabriek in Fallersleben (bij Wolfsburg). Vijf Stirlings van 75 Squadron namen deel aan deze missie. Slechts één kwam er terug.

Vluchtduur 6.30 u.

Click an image to enlarge.

Third operational flight of Stirling R9250 December 17, 1942:

 Bombing of a car factory in Fallersleben (near Wolfsburg). Five Stirlings of No. 75 Squadron took part in this mission. Only one returned.

Flight time 6.30 hrs.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Tijdens de missie naar Fallerleben werd Stirling R9250 twee keer aangevallen door Duitse nachtjagers zoals te lezen in het gevechtsrapport hierboven. Op de heenweg bij het Duitse Quakenbrück en op de terugweg bij Alkmaar.

(Vraagteken bij "Aircraft:-C")

Click an image to enlarge.

During the mission to Fallersleben Stirling R9250 was attacked twice by German night fighters as can be read in the combat report above. On the way out at Quakenbrück in Germany and on the way back at Alkmaar, the Netherlands.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

De vierde operationele vlucht van Stirling R9250 8 januari 1943: 

Mijnen leggen voor de kust van Denemarken.

Vluchtduur 5.00 u.

Click an image to enlarge.

The Fourth operational flight of Stirling R9250 January 8, 1943: 

"Gardening off the North Sea Coast of Denmark".

Flight time 5.00 hrs.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

De vijfde operationele vlucht van Stirling R9250 12 januari 1943: 

Mijnen leggen in de monding van de Gironde, Frankrijk.

Vluchtduur 6.30 u.

Click an image to enlarge.

The fifth operational flight of Stirling R9250 January 12, 1943: 

"Gardening in the Gironde Estuary", France.

Flight time 6.30 hrs.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

De zesde operationele vlucht van Stirling R9250 14 januari 1943: 

Bombardement op doelen in Lorient, Frankrijk. Lorient was een belangrijke basis voor de Duitse U-boten.

Vluchtduur 5.44 u.

Click an image to enlarge.

The sixth operational flight of Stirling R9250 January 14, 1943: 

Bombing targets in Lorient, France. Lorient was an important base for German U-boats.

Flight time 5.44 hrs.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

De zevende operationele vlucht van Stirling R9250 15 januari 1943: 

Weer een bombardement op doelen in Lorient, Frankrijk.

Vluchtduur 4.50 u.

Click an image to enlarge.

The seventh operational flight of Stirling R9250 January 15, 1943: 

Another bombing raid on targets in Lorient, France.

Flight time 4.50 hrs.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

De achtste operationele vlucht van Stirling R9250 23 januari 1943: 

Weer een bombardement op doelen in Lorient, Frankrijk.

Vluchtduur 4.40 u.

Click an image to enlarge

The eighth operational flight of Stirling R9250 January 23, 1943: 

And again a bombing raid on targets in Lorient, France.

Flight time 4.40 hrs.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

De negende operationele vlucht Stirling R9250 27 januari 1943: 

Mijnen leggen voor de kust van Terschelling. Dit was de eerste operationele vlucht van de "Scott crew". 

Vluchtduur 3.20 u.

Click an image to enlarge.

The ninth operational flight of Stirling R9250 27 January 1943: 

"Gardening off Terschelling". This was the first operational flight of the "Scott crew". 

Flight time 3.20 h.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

De tiende vlucht van Stirling R9250 met de fatale afloop:

Een bombardement op Hamburg.

Click an image to enlarge.

The tenth and fatal flight of Stirling R9250:

A bombing raid on Hamburg.

Maak jouw eigen website met JouwWeb