Doel/Target Hamburg

Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

Voor een aanval op Hamburg in de nacht van 3 op 4 februari 1943 waren 263 vliegtuigen ingedeeld. Te weten 66 Stirlings, 84 Halifaxes, 51 Wellingtons en 62 Lancasters van maar liefst 35 verschillende squadrons.

De resultaten van deze aanval waren teleurstellend. Slechts 126 bommenwerpers bereikten Hamburg, 12 bombardeerden een ander doel, 109 keerden vroegtijdig terug en 16 werden er neergeschoten.

 

On the evening of February 3, 1943, 263 aircraft were assigned for a raid on Hamburg, 66 Stirlings, 84 Halifaxes, 51 Wellingtons and 62 Lancasters from no less than 35 different squadrons.

The results of this attack were disappointing. Only 126 bombers reached Hamburg, 12 bombed another target, 109 returned early and 16 were shot down.


Het weer/ The Weather

.Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

De weersverwachting voor die avond was niet best. Op 11° Oost, ten Oosten van Hamburg, werd een strook zware bewolking verwacht van noord naar zuid en tot op grote hoogte, bij de Noordzeekust werden cumulus wolken verwacht en daar tussen verwachtte men goed zicht. 

 

The weather forecast that evening was not too good. At 11° East, east of Hamburg, a band of heavy cloud cover was expected from north to south towering to great heights, at the North Sea coast cumulus clouds were expected and good visibility was expected in between. 

Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

De werkelijkheid was minder gunstig. Tussen 3° en 4° Oost was cumulus bewolking met toppen tot 22.500 voet (6858 meter) met onweersbuien, ijsvorming op de vleugels en zelfs bevroren boordwapens.

Boven het doel was het vrijwel geheel bewolkt.

The reality was less favorable. Between 3° and 4° East cumulus cloud was found towering up to 22,500 feet (6,858 meters) with thunderstorms, causing icing on the wings, and even frozen machineguns.

The target area was almost completely cloud covered.


De uitvoering/Assignment

Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

De bommenwerpers vertrokken vanaf 28 verschillende RAF bases verspreid over Engeland zoals op de kaart hierboven aangegeven. De eerste bommenwerpers vertrokken kort na 18.00 u., de laatste waren pas rond 01.00 u. terug.

 

The bombers took off from 28 different RAF bases across England as shown on the map above. The first bombers left shortly after 6 pm, the last returns were around 1 am.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

De geplande routes vanaf de verschillende bases in Engeland kwamen samen bij Egmond aan Zee in Noord-Holland. Van daar naar Hoya en Hamburg. Zoals hierboven vermeld was er hoge cumulus bewolking tussen 3° en 4° Oost, op de Noordzee dus. Dit leidde tot veel problemen zoals te zien op het volgende document.

 

The planned routes from the different bases in England came together at Egmond aan Zee in the province of North Holland. From there it went to Hoya and Hamburg. As already mentioned above, there were high cumulus clouds between 3 ° and 4 ° East, in the North Sea. This led to many problems as shown in the next document.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

Door de slechte weersomstandigheden moesten 48 vliegtuigen vroegtijdig terugkeren. Meestal veroorzaakt door ijsafzetting op de vleugels en vastgevroren boordwapens. Door technische problemen moesten 61 vliegtuigen terugkeren.

 

Due to bad weather conditions 48 bombers had to return early, mostly caused by icing and frozen onboard weapons. Due to technical problems 61 aircraft had to return.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

Uiteindelijk bereikten 126 vliegtuigen Hamburg. Door de bewolking waren de markeringsfakkels slecht te zien en de bommen vielen nogal verspreid. De resultaten waren nogal mager zoals later bleek uit foto verkenningsvluchten. Door 14 vliegtuigen werden alternatieve doelen aangevallen, onder andere de vliegvelden Eindhoven en Gilze-Rijen. Met het doel "25 miles SE of Rotterdam" wordt mogelijk ook Gilze-Rijen bedoeld.

 

Eventually 126 bombers reached Hamburg.Cloud cover made it difficult to find the marker flares and the bombing was rather scattered. The results were rather meager as was shown by photo reconnaissance flights. Alternative targets were attacked by 14 aircraft, including Eindhoven and Gilze-Rijen airports. The target "25 miles SE of Rotterdam" may also refer to Gilze-Rijen.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

Zestien bommenwerpers werden neergeschoten, op de kaart is aangegeven waar. Daarbij zijn 85 bemanningsleden omgekomen, 28 werden krijgsgevangen gemaakt. Drie bommenwerpers vielen in zee. Van geen van deze bemanningen zijn stoffelijke resten gevonden. De namen van de zes bemanningsleden van de Wellington van 300 (Polish) Squadron die bij Vlieland in zee stortte, zijn vermeld op het Polish Air Force Memorial in Northolt, Engeland. De namen van de bemanningsleden van de bij Zoutelande en bij Oostende in zee gestorte bommenwerpers zijn vermeld op het Runnymede Memorial in Egham, Engeland.

 

Sixteen bombers were shot down as can be seen on the map above. 85 crew members were killed, 28 were taken prisoner of war. Three bombers fell into the sea. The remains of none of these crews have been found. The names of the six crew members of the Wellington of 300 (Polish) Squadron that crashed into the sea at Vlieland are mentioned on the Polish Air Force Memorial in Northolt, England. The names of the crew members of the bombers crashed into the sea near Zoutelande and Ostend are listed on the Runnymede Memorial in Egham, England.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

Daarnaast werden 29 bommenwerpers beschadigd, 17 door luchtafweergeschut, 3 door nachtjagers, 1 door zowel luchtafweergeschut als nachtjagers en 8 door andere oorzaken.

In addition, 29 bombers were damaged, 17 by anti-aircraft fire, 3 by night fighters, 1 both by anti-aircraft fire and night fighters and 8 by other than enemy action.


Ontsnapt/Escaped

Klik op de afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

In de afbeelding hierboven ziet u 2 van de 27 toegekende overwinningen van Luftwaffe piloot Lt. Lothar Linke. De eerste is een Wellington van 300 (Polish) Squadron die bij Vlieland in zee stortte. De tweede betreft geen Halifax maar Lancaster W4231 van 83 Squadron. Een vergissing die veel voor kwam, herkenning was heel moeilijk in het donker. Maar er werd nog een fout gemaakt. 

In the picture above you can see 2 of the 27 confirmed victories of Luftwaffe pilot Lt. Lothar Linke. The first one is a Wellington of 300 (Polish) Squadron that crashed into the sea near Vlieland. The second is not a Halifax but a Lancaster W4231 of 83 Squadron. A common mistake, recognition in the dark was very difficult . But another mistake was made. 

Klik op de afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

 De Lancaster van 83 Squadron werd niet neergeschoten. Zoals blijkt uit het Operations Record Book werd de romp van de Lancaster van voor tot achter geraakt door kogels, een motor werd in brand geschoten en de bommenrichter werd gewond. De brand in de motor kon geblust worden en zij landden om 23.54 u. op de thuisbasis. De genoemde Duitse coördinaten (Gradnetz 44592 - niet 445 9D2!) komen overeen met de positie genoemd in het Operations Record Book: 53.20N en 04.10 O. 

The Lancaster of 83 Squadron was not shot down. As can be read in Operations Record Book, the fuselage of the Lancaster was hit from front to rear by the enemy fire, one engine was set on fire and the bomb aimer was injured. The fire in the engine was extinguished and they landed at 11:54 pm. at their home base. The mentioned German coordinates (Gradnetz 44592 - not 445 9D2!) correspond to the position mentioned in the Operations Record Book: 53.20N and 04.10E.

Klik op een afbeelding voor een vergroting.  Click an image to enlarge.

Hierboven het gevechtsrapport van de bemanning van de Lancaster over de aanval van de Duitse nachtjager.

In dit rapport is een interessante passage te lezen. De nog aanwezige fakkels werden afgeworpen toen de Lancaster aangevallen werd. Mogelijk heeft de Duitse piloot door die brandende fakkels gedacht dat de bommenwerper brandend neerstortte.

Above, the Lancaster crew's combat report on the attack of the German night fighter.

An interesting view can be read in this report. The remaining flares were dropped when the Lancaster was attacked. The German pilot may have thought that the bomber was going down in flames because of those burning flares.

Maak jouw eigen website met JouwWeb